Little piece of cake

Voor de theeswap had ik bedacht om een taartpuntje te haken voor aan de appeltaart thee. Ik kon geen geschikt patroon vinden, dus liet vriendlief een taartpuntje tekenen

Ik beloofde in het blogje van de theeswap al dat ik het patroon wel wilde delen. Nu is het daar eindelijk tijd voor!wat ik na heb gehaakt. Ik had niet echt een goede appeltaart-bruin, dus het werd meer chocoladetaart met creme maar dat is ook niet vies toch?

Voor het patroon werd het een frambozen-aardbeien taart.

A few weeks ago I did a teaswap. Therefore I crochet an appelpie for the applepie tea. I want to share the pattern with you. This time it is a raspberry-strawberry pie. 

DSC_0241

Ik moet je wel van te voren waarschuwen: voor een haakwerkje met het formaat van een postzegel heeft het héél veel draadjes om af te hechten! 12 om precies te zijn!

I have to warn you: there are lots of threads you have to finish off!

Wat heb je nodig? / Supplies

Restjes katoen (ik heb catania gebruikt), in 2 kleuren naar keuze en wit. / Leftovers cotton yarn, 2 colours and white

Haaknaald maat 2,5 / Hook 2,5mm

Stopnaald / Needle

Afkortingen  / stitches

l = losse  / ch = chain

hv = halve vaste / sl. st = slip stitch

v = vaste / sc = single crochet

dec = decrease

Het patroon / Pattern

Haak na iedere toer 1 keer losse en keer het werk. / After every Row: 1ch and turn

Haak 9 l / 9 ch

Toer 1: 1v in de 2e l vanaf de naald. Haak langs de ketting nog 7v (8v)  / Row 1: 1sc in 2nd ch from hook. 1sc in every ch (8sc)

Wissel van kleur / Change color

Toer 2 – 5: 1v in iedere v (8v) / Row 2 – 5: 1sc in every sc (8sc)

Wissel van kleur / Change color

Toer 6: 1v in iedere v (8v) / Row 6: 1 sc in every sc (8sc)

Toer 7: 2v samen haken, 6v (7v) / Row 8: dec. 2sc, 6sc (7sc)
Toer 8: 2v samen haken, 3v, 2v samen haken (5v) / Row 8: dec. 2sc, 3sc, dec. 2sc (5sc)
Toer 9: 2v samen haken, 3v (4v) / Row 9: dec. 2sc, 3sc (4sc)

Toer 10: 2v, 2v samen haken (3v) / Row 10: 2sc, dec. 2sc (3sc)

Toer 11: 2v samen haken, 1v (2v) / Row 11: dec. 2 sc, 1sc (2sc)

Hecht af / Fasten off

Met dezelfde kleur als de boven en onderkant van het taartje: Haak langs de rand 6 v, hecht af.

With the same color as the top and bottom part of the pie: 6sc along the edge, start where the arrow points at the picture below. Fasten off.

DSC_0234

DSC_0237

Met wit: Haak langs de zijkant van de “korst”: (1v, 2l, 1v in de 1l) herhaal 4x, maak vast met een hv aan de rand. Hecht af.

In white: Crochet along the “crust”: (1sc, 2ch, 1sc in first ch) repeat 4 times, 1sl. st in the first sc of the pink edge. Fasten off.

DSC_0238

 DSC_0239

Toefje slagroom op de taart: Steek de haaknaald in de korst en haak 5 vaste in een cirkel. Hecht af.

Some whipped cream on top of it: Insert the hook in the “crust” and make 5sc in a cirkle. Fasten off.

DSC_0240

Nu is je taartje klaar! Leuk voor op een cadeautje of kaart!

Now your little piece of cake is done! Cute for a postcard or on a present.

DSC_0241

2 gedachtes over “Little piece of cake

  1. Pingback: Kaartenruil | Epsiej