Stockholm

Vorige week ben ik een weekend naar Stockholm geweest. Vriendlief had een congres “in de buurt”, en we besloten er een weekendje aan vast te plakken. Voor mij was het de 3e keer dat ik er was, maar er zat steeds 6 jaar tussen. Het is een hele fijne stad dus ik had daar absoluut geen problemen mee.

Op vrijdag vloog ik er in mijn eentje naar toe. Ik was natuurlijk veel te vroeg op Schiphol (ik ben nogal neurotisch wat dat betreft), maar heb me prima vermaakt met een gesprek met 2 Amerikanen bij de Starbucks. Op Stockholm nam ik de Arlanda Express (een snelle trein) naar de stad toe. Deze trein gaat direct van het vliegveld naar het centraal station, zonder te stoppen, in 20 minuten, ideaal. Het kaartje kan je kopen bij een kaartautomaat. Tip: als je tussen de 18 en 25 bent, moet je even bij alle soorten kaarten kijken. Er is namelijk een goedkoper kaartje voor die leeftijdscategorie. In het hoofdscherm staat alleen kinderen en volwassenen, dus de heenreis heb ik eigenlijk teveel betaald.

Eenmaal in de stad opzoek naar het hotel. Ik had geen kaart en alleen de straatnamen opgeschreven, dus ik besloot toch maar even een kaart te kopen. Heel dom in een winkel náást het tourist centre, terwijl er gratis kaarten zijn bij het tourist centre. Na ook nog een keer de weg gevraagd te hebben had ik eindelijk het hotel gevonden.

Wij sliepen in The Old Town Lodge op Gamla Stan. Gamla Stan is het oude centrum, een van de best bewaarde middeleeuwse stadscentra van Europa (?). Heel leuk, met allemaal mooie oude huisjes, schattieg winkeltjes (en een hoop touristenwinkeltjes) en grote bezienswaardigheden. Er zitten ook veel restaurantjes, eigenlijk s het wel de place to be als tourist. Het is ongeveer een kwartier lopen vanaf centraal station.

DSC_0091 klein

Vriendlief kwam pas ’s avonds aan, dus nadat ik zelf een rondje had gelopen over Gamla Stan, ben ik hem van het station gaan halen. Samen gegeten bij een Texaans restaurant en vroeg gaan slapen, want we waren allebei nogal moe (vriend had net een congres gehad, waar ook sociale borrels bij horen en ik had nog wat slaap in te halen na een nachtdienst).

DSC_0006 klein

Op zaterdag was het heel mooi weer. De zon scheen de hele dag en het was rond de 19 graden. We hebben over Gamla Stan gelopen en zijn naar het nieuwe centrum gegaan. Daar een enorme muffin gegeten (Zweden houden van zoetigheid, overal kun je wel kaneelbroodjes, muffins of typisch Zweedse chocoladebollen eten) te hebben, zijn we naar Djurgarden gegaan. Dit is een eiland van Stockholm met veel musea en andere leuke dingen. Er zit Tivoli Grona Lund (een pretpark), het Vasa Museum en Skansen en nog veel meer.

Op zaterdag zijn wij naar het Vasa Museum geweest. De Vasa is een groot schip uit de 17e eeuw, wat na een paar honderd meter gevaren te hebben is gekapseisd en is gezonken. Het vermoeden is dat de mast te hoog was (de Zweden waren gewaarschuwd door de Nederlanders). Door de speciale bodem is het schip heel goed bewaard gebleven op de bodem van de zee en halverwege de 20e eeuw hebben ze het schip boven water gehaald en is er een museum. Ik ben er nu 3 keer geweest, en het blijft gaaf om te zien. De eerste 2 keer werd er nog hard gewerkt aan het schip, deze keer niet meer. Als je ooit in Stockholm komt, moet je hier zeker heen gaan!

DSC_0037 klein

Hierna hebben we nog rustig wat rondgelopen, en vooral van de zon genoten. ’s Avonds hebben we bij de TGI Friday’s gegeten. Ik hoopte dat ze sweet potatoe fries zouden hebben (net als in Amerika), maar helaas. Het was wel erg lekker.

Op zondag zijn we naar Skansen gegaan. Het was die dag bewolkt en een stuk kouder, maar gelukkig geen regen. Skansen is een open lucht museum, een beetje als het Archeon. Maar ook zijn er allerlei dieren die in Zweden voorkomen (een soort dierentuin). Ik hou wel van dierentuinen, dus ging er eigenlijk vooral om die reden heen. Het is ook een groot park, dus je kunt er prima rondlopen. Dit is ook een must-see van Stockholm.

DSC_0114 klein

Hierna wederom een rondje door het centrum gelopen. Weer een lekkere muffin gegeten en uiteindelijk gegeten bij Movitz op Gamla Stan. Iemand op twitter was ooit bij dat restaurant geweest, en die beveelde het ons aan. Het was er erg rustig, met een ober die niet zo goed Engels sprak (wat een uitzondering is in Zweden), maar het eten was heel lekker! We hadden rendier op, want we vonden dat als ej dan toch in Zweden bent, je zoiets wel moet eten. IK kan het zeker aanbevelen, zo zacht en mals als het was! Overigens was het restaurant zelf ook heel leuk, in een kelder.

Op maandag was het wel zonnig, maar heel erg koud. Vooral een erg koude wind. We hebben een rondje over Ridderholmen gelopen (daar is de koninklijke graftombe, maar die is na augustus gesloten) en zijn toen wat gaan drinken bij Chokladkoppen. Daarover wil ik zeggen: Als je ooit in Stockholm komt, GA DAAR HEEN! Ik heb de lekkerste chocolademelk ooit op. En een chocoladebol, dat is echt super, super, super lekker. Vriendlief had mocha latte en een kaneelbroodje die ook echt super lekker waren. Het eten is niet alleen lekker, maar ook nog heel mooi opgemaakt. Dus nogmaals: Ga naar Chokladkoppen!

DSC_0009 klein

Omdat het zo koud was, vriendlief zich niet helemaal goed voelde, en we alles wel hadden gedaan van het lijstje (Ik bladerde nog even een boekje over Stockholm door, maar verder zijn er vooral veel musea en we zijn niet echt musea types), zijn we maar vroeg naar het vliegveld gegaan. Daar hebben we ons ook prima vermaakt, en bij de Starbucks een Pumpkin Spice Latte gedronken (waarom hebben ze die niet in Nederland?!).

Op de terugweg hadden we een overstap in Kopenhagen. Ergens was dat een geluk, want de directe vlucht naar Amsterdam was geannuleerd. Maar op Kopenhagen waren er technische problemen met het vliegtuig naar Amsterdam, dus we hadden een uur vertraging.

Al met al was het een heerlijk weekend. We zijn er echt even tussenuit geweest, lekker uitgerust en een hoop gezien. Stockholm is een hele fijne stad, ook om gewoon een beetje in rond te lopen. Je kan er ook wel goed winkelen, maar zijn wel vergelijkbare winkels als in Nederland. De mensen zijn er erg vriendelijk en (bijna) iedereen spreekt goed Engels. Wat verder nog erg leuk was: vriendlief en ik werden overal aangezien als Zweeds. Onze lengte en haarkleur (blond (oke dat van mij is nu rood geverfd)), waren daar eerder regel dan uitzondering. Ik heb nog nooit zoveel blonde mensen bij elkaar gezien, en zelfs vriendlief (die echt wel licht blond is) had voor Zweedse begrippen donker blond haar.

6 gedachtes over “Stockholm

  1. Oh, wat leuk! Dat schip is echt heel gaaf, alsof je zo terug de geschiedenis in loopt. Ik wil ook zo graag weer eens weg… Als ik mijn studie heb afgerond ga ik denk ik naar Berlijn…

  2. Pingback: Het tweede leven van de Flow #1 | Epsiej

  3. Pingback: Nieuw jaar | Epsiej

  4. Pingback: Nog één keer terugblikken op 2013 | Epsiej

Geef een reactie

