Da Vinci

Laatst wilde ik wat leuks doen met mijn vader. Vroeger gingen we iedere vakantie wel samen een dagje op pad, maar dat is de laatste heleboel jaren eerder uitzondering dan regel. Ik vind het altijd lastig om te bedenken wat we samen kunnen doen. Iets wat we allebei leuk vinden en wat we nog niet gedaan hebben. Nu had ik geen vakantie, maar gewoon mijn vrije dag en ik had weleens zin om met iemand op pad te gaan.
Mijn vader kwam met het idee om naar Da Vinci the Genius te gaan in Rotterdam.

Het is de meest complete tentoonstelling ooit van de duizendpoot Da Vinci. De beste man was uitvinder, kunstenaar, anatoom, beeldhouwer, ingenieur, muzikant, architect en filosoof. Een flinke lijst dus en in alles was hij ook goed! Oprecht dus The Genius. Het is een reizende tentoonstelling die tot 6 januari 2014 in Post Rotterdam te zien is.

Wat vond ik van de tentoonstelling?

De locatie was heel mooi! Het is een oud postkantoor met een waanzinnig mooie lichtinval. Het gebouw opzich is dus al de moeite waard om te bekijken. De tentoonstelling begint met een aantal banners over het leven van Da Vinci. Best wel nuttig, want zo veel wist ik niet over de man. Daarna zijn er een aantal van zijn ideeën uitgewerkt in hout. Dit is verdeeld over 4 verschillende zalen. Vier ja, dat is niet zo veel vind ik.

Maar het blijkt wel dat de beste man echt Heel Veel bedacht heeft. Een duikpak, vliegwielen, katrollen, kogellagers, een onderzeeër, verschillende vliegmachines, voorlopers van machinegeweren, inklapbare bruggen, katapult, bijzondere instrumenten, en ga zo maar door! Ook heeft hij enorm gave anatomische tekeningen gemaakt die daar op de muur hangen. Bij ieder uitgewerkt idee staat wat informatie, bij de platen niet. De kleinere dingen (vliegwiel, katrol, kogellagers) mag je zelf ook proberen. En zelf proberen is natuurlijk geweldig!

Dan is er nog één zaal over de Mona Lisa. Want die heeft hij ook geschilderd. Nu ben ik niet echt een kunstkenner en doen schilderijen mij ook niet zo heel veel. Ik heb dus ook vrij weinig gevoel bij de Mona Lisa, en gelukkig mijn vader ook niet. Die zaal liepen we vrij snel voorbij.

Wat ik jammer vind aan de tentoonstelling is dat er 4 zaaltjes zijn met al zijn ideeën (iets te weinig naar mijn zin) en een hele zaal over de Mona Lisa (dat is een piepklein schilderijtje!). Er is ook nog een film over Da Vinci, maar dat is eigenlijk een aflevering van Discovery Channel waarbij mensen een uitvinding van Da Vinci werkend moeten maken.

Ik vind het een vermakelijke en leerzame tentoonstelling. Erg gaaf om te zien dat iemand zo lang geleden de bodem heeft gelegd voor dingen die wij nu nog gebruiken! Maar ik vond het wel klein. We waren in een uur door de tentoonstelling heen! En dan hebben we toch bijna ieder bordje gelezen!

Wel is er nog een koffiecorner die er heel leuk uit zag en het leek alsof ze hele lekkere koekjes en gebakjes hadden. We hebben er niks op, maar het zag er heel smakelijk uit. Er was ook een mini museumwinkel. Die vond ik ook wat karig. Ik had bedacht dat ze daar wel mooie platen zouden hebben van zijn uitvindingen (die ik dan wel zou kopen), maar het waren vooral items waar “Da Vinci” op staat. Maar je kan niet alles hebben.

Moet je er heen gaan? Nee. Het is zeker vermakelijk, maar ik zou er niet voor omreizen. Voor de afwisseling is het zeker leuk om te bezoeken, maar als je de 14 euro beter kan besteden zou ik dat zeker doen.

 

Klein detail over de anatomische tekeningen van Da Vinci: ik heb een paar jaar geleden een aantal afdrukken hiervan van de vriendin van mijn opa gekregen. Deze moeten nog steeds een mooie plek aan de muur krijgen, maar dat is een kwestie van nog een aantal lijsten kopen. De plek waar ze komen weten we al.

Een gedachte over “Da Vinci

Geef een reactie

