Ontbijt

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Ik heb nogal moeite met ontbijten.
Ik hou enorm van eten en ik heb ook echt 3 maaltijden op een dag nodig, maar goed ontbijten valt mij zwaar. Ik heb meestal wel honger, maar hartige dingen vind ik ’s ochtends absoluut niet aantrekkelijk. Om eerlijk te zijn heb ik het nog nooit gegeten, maar van alleen het idee al word ik misselijk.
Goed, het liefst eet ik dus zoetigheid. Het probleem van zoetigheid is alleen dat het suiker bevat en dus niet gezond is. Het allerliefst ontbijt ik op doordeweekse dagen namelijk met 2 crackers met melkhagelslag. Tja, ik wil wel een beetje gezond door het leven gaan dus daar ben ik maar vanaf gestapt (die eet ik alleen nog in het weekend als ik bij ouders of “schoonouders” ben). Ik heb ook een hele tijd 2 cracottes (die zonder enige vezel) met suiker gegeten, maar nadat ik maar bleef klagen over energieloosheid moest ik van mijn moeder een ander ontbijt kiezen (ik was toen 15).
Dan is er ook nog het probleem van kauwen op de vroege ochtend. Waarom weet ik niet, maar dat werkt gewoon niet zo goed. Oftewel: ik ben gewoon het beste af met een vloeibaar ontbijt.
Nu heb ik daar al het een en ander van geprobeerd. Drinkontbijt: vult voor geen meter. Yoghurt met cruesli (die harde brokken): super lekker maar veel suiker dus niet gezond. Yoghurt met muesli: wel oké maar man…die muesli is zo smakeloos en gaat zo tegen staan na een tijd. Brinta: tja…het is lekker warm en het vult goed maar daar is denk ik ook alles mee gezegd. In mijn werkloze periode in de zomer heb ik heerlijk ontbeten met yoghurt, muesli en fruit. Dat is echt heel lekker, maar veel te veel werk voor een doordeweekse dag.

Maar laatst zag ik iets bij Miss lipgloss wat ik wel als nieuwe variatie wilde proberen: overnight oats. Ik besprak het nog even op Twitter, en daar waren veel enthousiaste dames. Dus ik heb het gelijk maar geprobeerd.
Het idee is dat je havermout in een melkproduct (yoghurt, melk, kwark…) doet, er nog wat fruit en evt zoetstof in doet en dit een nacht in de koelkast zet.
Ik heb het geprobeerd en het bevalt erg goed. Toch dat fruit en yoghurt idee en heel voedzaam. Enige nadeel? Je moet het de avond er voor maken (dat vergeet ik dus) en het is best wel koud.
Ik ga het voorlopig als ontbijt eten, en zal jullie op de hoogte houden over lekkere combinaties.

Trouwens: met een uitgebreid zondag ochtend ontbijt heb ik absoluut geen problemen hoor. Het heeft denk ik iets met tijd en keuzes moeten maken op de vroege ochtend te maken.

Tot slot: foto’s van overnight oats zijn niet echt aantrekkelijk dus helaas geen plaatje

3 gedachtes over “Ontbijt

  1. Ik ben ook een ‘moeilijke’ ontbijter , ik kan bv echt geen boterham door mijn keel krijgen. Nu eet ik ook sinds een aantal maanden havermout s morgens, ideaal! In de zomer vaak overnight, maar nu vind het wel lekker als het warm is. Dus of in een pannetje, of gewoon havermout plus rijstemelk in een kommetje en minuutje in de magnetron!

  2. Pingback: Tosti’s | Epsiej

Geef een reactie

