High Tea

Een van mijn favoriete dingen om te doen met vriendinnen is een High Tea. Lekker bijkletsen onder het genot van (meestal veel te veel) lekkers en thee. De laatste jaren heb ik dan ook al behoorlijk vaak een High Tea gedaan. Zelf georganiseerd of in een eetgelegenheid.

Helaas vergeet ik altijd foto’s te maken en heb ik nooit precies bijgehouden wat we kregen en wat ik er van vond. Jammer, want het is een leuk blog onderwerp. Wat je krijgt en de kwaliteit verschilt namelijk nogal per locatie. Ik heb me voorgenomen vanaf nu als ik een High Tea ga doen, daar foto’s van te maken en in ieder geval bewust te onthouden wat we kregen en hoe het geserveerd werd. Zodat ik er een artikeltje over kan schrijven, en uiteindelijk een mooie High Tea top 10 (?) van kan maken! Voor nu begin ik vast met de laatste drie High Teas die ik gedaan heb.

Ik bedacht me pas dat het leuk was om over te bloggen toen ik een paar weken geleden met Liliane van Your Daily Intake ging High Tea-en. Na een hoop getweet en blogs heen en weer lezen en ook echte post leek het ons gezellig eens wat te gaan doen, en zo kwamen we terecht bij HOOI in Utrecht. Liliane was wel zo slim om er uitgebreid fotos van te maken, en heeft een goede (gluten vrije) review geschreven.

Esther03De high-tea bij HOOI is de beste die ik ooit heb gedaan. Wat ik heel leuk vind, is dat ze echt drie gangen serveren. Eerst hartig, met kleine broodjes en een soepje. Dit werd gevolgd door een zoete gang, met een super lekkere, warme crumble met rood fruit, een stuk appeltaart, een scone en nog wat andere lekkere dingen (ja het is een aantal weken geleden en mijn geheugen is heel slecht). De laatste gang was een bakje met fruit. Fijn om het toch een beetje gezond af te sluiten. Het was allemaal super lekker en (natuurlijk) veel te veel. Maar ik moest het wel op eten, zo lekker was het. Alleen was de scone een beetje droog, maar als dat het ergste is…

Verder is HOOI gewoon een hele gezellige lunchroom. Het heeft echt een huiskamer sfeertje, en er kwamen ook mensen om gewoon wat te werken. Heel erg leuk. We zijn echt de hele middag zoet geweest, volgens mij hebben we er zeker 3 uur gezeten. De High Tea bij HOOI is echt een aanrader voor als je eens gezellig met iemand wilt bijkletsen! Als ik dan toch een nadeel moet noemen: de locatie. Je moet er toch wel met de bus naar toe, het is niet midden in het centrum. Maar misschien is dat ook een voordeel, omdat het dan minder druk is.

 

Van de zomer heb ik met twee oude vriendinnen een High Tea gedaan in Den Haag bij Delice. Dit is duidelijk de nummer twee op mijn lijstje van favoriete High Tea locaties. Alles wordt (Net als bij HOOI trouwens) zelf gemaakt en er hangt een leuk huiskamersfeertje. Hier begonnen we met hartige hapjes, lekkere sandwiches en een hartig taartje. Natuurlijk was er ook zoetigheid, de absolute topper? Een stroopwafeltaart! Als laatste kwamen er nog wat hartige broodjes. Het was echt heel veel, en proefde allemaal erg vers. Omdat het alweer een paar maanden geleden is, en ik er niet heel bewust over nagedacht heb ben ik natuurlijk alweer vergeten wat we allemaal kregen. Het leuke van deze high tea is dat het maar 18,50E kost, wat helemaal niet duur is voor een High Tea!

Wel waren hier de verschillende gangen niet heel duidelijk. Verschillende schalen kwamen wel na elkaar, maar toch stonden  uiteindelijk alle gangen bij elkaar op tafel. Opzich niet erg, omdat je dan zoet en hartig af kan wisselen, maar daardoor ga je ook sneller eten (althans, ik). Ook hier is het nadeel dat het niet in het centrum van de stad is. Met het openbaar vervoer is het goed bereikbaar, maar het is niet zo’n sfeervolle straat. Maar ook hier geldt: anders was het veels te populair geweest.

 

Ook heb ik deze zomer een High Tea bij het Bilderberg hotel gedaan in Rotterdam, met twee vriendinnen (en het zusje van één van die vriendinnen). Het was een afstudeercadeautje voor mij, met een Groupon bon uitgekozen. Omdat het natuurlijk een best wel chique hotel is, was ik heel erg nieuwsgierig. Het was die dag bloedheet, dus we zaten in de tuin en hebben een aantal keer een koud colaatje gedronken in plaats van een kopje thee, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk. We kregen twee gangen. De eerste was met hartige hapjes: sandwiches en een hartig taartje en nog wat andere hapjes. Het was best lekker, het proefde niet zo vers, origineel en lekker als bij de twee bovenstaande locaties. De tweede gang waren de zoete hapjes.

Nu ben ik bij een high tea van mening dat er wel iets van een muffin moet zijn, of een stukje taart. Hier waren drie zoete hapjes: een kletskop, een bonbon en een scone. Nu waren die drie dingen wel heel lekker, maar ze waren ook zo op en we keken elkaar echt een beetje aan van: is dit het? Ik zou wel kunnen zeggen dat dit de minst goede locatie is om te High Tea-en waar ik ooit ben geweest. Nu maakte het gezelschap natuurlijk een hoop goed en hebben we alsnog een hele gezellige middag gehad!

 

Wat is jouw favoriete plek voor een High Tea?

 

De foto is gemaakt door Liliane en ik mocht hem van haar gebruiken.

4 gedachtes over “High Tea

  1. Tea Rose in Deventer. Het is er op vrijdag en zaterdag zo druk dat je moet reserveren. in de zomer lekker in het hofje zitten, tussen de rozen. Ze serveren er meer dan honderd soorten thee en verschillende high tea. Een Betere ben ik in Nederland niet tegen gekomen.
    Maar in Engeland zijn we bij een kennis van mijn zus geweest. Haar Grandma heeft ons super verwend. Tea, scones, pie, hartige hapjes en noem maar op. Alles zelfgemaakt! Dat was once in à lifetime!

Geef een reactie

