Houmous, broodjes met dip

In Rotterdam zit een Turks restaurant, Dunya Lokanta. Ze hebben er sowieso super lekker eten, maar vooral het voorgerecht vind ik (en eigenlijk mijn hele familie en schoonfamilie) erg lekker: verschillende soorten houmous met brood. Al langere tijd wilde ik dat zelf eens proberen te maken, maar ik vond er nooit de gelegenheid voor (of ik vergat het simpelweg).

Deze kerst zouden we voor beide kerstdiners allemaal iets maken. Voor het kerstdiner op 2e kerstdag zouden wij (vriendlief en ik) het voorgerecht verzorgen (uiteindelijk ging dat niet door, maar dat doet er niet toe) en we bedachten om verschillende soorten houmous met brood te maken. Eerste kerstdag moesten we ook wat maken, dus we besloten het beide dagen te gebruiken.

Een kleine leerde mij dit: Houmous, of hummus op z’n Nederlands, is een puree op basis van kikkererwten en sesamzaadsaus (tahina). Eigenlijk is dit de meest standaard soort, je kan er andere ingrediënten bij doen voor variatie. Dan heb je nog Mezes, dat zijn kleine voorgerechtjes (Hummus is een soort meze). En er is Ezme, dat is ook een soort dip, maar niet op basis van kikkererwten.

Vriendlief vond een site met allerlei soorten hummus recepten (hij is beter in zoeken dan ik, bleek wel). Er zit echt voor ieder wat wils bij. Het zijn wel Amerikaanse maten, dus een beetje omrekenen is wel noodzakelijk. Wij kozen de volgende drie van deze site (let op: het is niet het hele recept, alleen de dingen die je om moet rekenen):

  • Kalamata Olijven Hummus. In het recept staat 400 gram kikkererwten, 67 gram olijven en 84 gram tahini. Wij hadden ongeveer de helft van de kikkererwten en de aangegeven hoeveelheid olijven, en het smaakte best veel naar de kikkererwten. Hierop hebben we nog wat meer olijven er bij gedaan. Je krijgt echt een enorme hoeveelheid, die we met 12 man niet op hebben gekregen. Dus mijn advies is om wat minder te maken. Het is wel super lekker!
  • Paprika HummusOok hier staat weer 400 gram kikkererwten voorgeschreven. Wij hebben veel minder (100 gram?) gedaan, omdat we al door hadden dat het anders een enorme hoeveelheid wordt. Hij werd er wel wat nattig door, maar dat is op zich geen probleem.
  • Cranberry Hummus. Echt voor de feestdagen, maar deze is zo lekker. Hij is een beetje zoetig! Hier hoeft maar 33 gram kikkererwten in, 277 gram cranberry saus (ik heb cranberry compote genomen, werkt prima) en 165 gram verse cranberries (ik heb gedroogde cranberrys genomen, omdat ik die verse altijd een beetje vreemd vind). Ook dit werd een enorme hoeveelheid, dus het is een beetje uitzoeken wat de juiste hoeveelheid is voor 1 avond.

Op Pinterest vond ik ook nog twee recepten (stiekem wel meer maar deze twee heb ik gemaakt):

  • Walnoten en Feta EzmeDit is mijn persoonlijke favoriet. Ik heb iets meer gemaakt dan de hier aangegeven hoeveelheden. Er staat onder dit linkje trouwens ook het recept voor de meest standaard hummus. Die hebben we niet gemaakt, want ja je moet toch keuzes maken (het liefst had ik er 13 gemaakt).
  • Pittige Tomaten Ezme. Deze was ook bij iedereen favoriet, zelfs bij mijn broer (die niet zo heel veel lust). Hij was super pittig, maar dat komt misschien doordat we Surinaamse peper hebben gebruikt. Ook hier geldt dus: een beetje spelen met de hoeveelheid ingrediënten. De omgerekende ingrediënten: 87 gram tomatenpuree, 37 gram geroosterde hete pepers, 14 gram walnoten.

FlatbreadDe bedoeling is dus dat je dit met brood eet. Brood om te dippen, of om het mee te pakken van het schaaltje. Je kan natuurlijk gewoon stokbrood of turksbrood gebruiken, maar ik wilde nog iets anders. Mijn broer adviseerde Roti pannenkoeken, die je gewoon kunt kopen bij de Albert Heijn (nieuwe ontdekking voor mij). Lijkt me een goed alternatief, ik heb het uiteindelijk niet gebruikt omdat ik zelf brood heb gebakken:

  • Flatbread volgens Jamie OliverDit is echt super eenvoudig, snel klaar en super lekker. Echt de moeite waard dus. De uitleg is ook heel duidelijk dus daar hoef ik niks aan toe te voegen.

Het leuke van dit alles is dat het super simpel is om te maken. Voor de dipjes doe je alle ingrediënten in een kom, even met de blender of staafmixer en klaar. Het brood is ook gewoon kneden, uitrollen, bakken. Ik kreeg het blik kikkererwten niet open, wat voor een beetje stress zorgde, maar als je gewoon normaal keukenmateriaal hebt is het geen moeite.

Het is een lekker hapje voor deze oudejaarsavond, maar ook voor een zomers avondje in de tuin!

Een gedachte over “Houmous, broodjes met dip

Geef een reactie

