Sauna

Onder het mom van “Ontspannen het jaar uit”, ging ik op 31 december 2013 naar de sauna. Het plan was om samen met mijn beste vriendin te gaan, maar die was ziek, dus uiteindelijk ben ik alleen gegaan. Je kan in de sauna toch niet uitgebreid praten.

Ik ging naar Elysium in Bleiswijk. Voor een hele dag betaal je E31,95, exclusief eten en drinken. Dit is van 10 uur ’s ochtends tot sluitingstijd (om 24:00 uur). Op 31 december ging “het park” om 18 uur dicht, en daar was de entreeprijs op aangepast. Je kan ook nog extra behandelingen, of een buffet er bij doen, maar daar betaal je uiteraard extra voor. Het was heerlijk rustig, en inderdaad je kan niet uitgebreid praten dus ik heb heel erg geluierd en ben lekker ontspannen. Alleen het lunchen is wel wat saai alleen.

Elysium is heel erg groot, en je kunt je er heel goed een hele dag vermaken. Er zijn veel verschillende soorten sauna’s: verschillende temperaturen, verschillende luchtvochtigheid, andere geuren, etc. Ook zijn er allerlei bubbelbaden en zwembaden, een zoutwaterbad, stoomgrot en een nevelruimte (dit is koud!). Er is een relaxruimte en naast het grote zwembad zijn ook bedden waar je kunt relaxen. Er zijn ook ten minste twee verschillende eetgelegenheden. Ik vond het zo groot, dat ik wel een beetje verdwaalde. Aan het eind kwam ik er achter dat er nog een gang was waar ik helemaal niet geweest ben. Daar was de hammam, waar ik eigenlijk ook wel graag in had gewild. Maar er is sowieso te veel om in één dag te doen, tenminste, ik kan niet zo heel snel in en uit iedere sauna omdat ik dan hoofdpijn krijg.

Een nadeel vond ik dat ik wel wat moest zoeken naar de koud water douches. Er zijn een aantal sauna’s waarvoor je eerst de hele gang door moet lopen, wil je bij het dichtstbijzijnde koude water zijn. Dit was in de vorm van een dompelbad. Helemaal aan het eind ontdekte ik een koudwaterdouche (heeft mijn voorkeur, kan je een beetje aan het koude water wennen).

Er is ook een grote tuin met allerlei sauna’s en baden. Hier ben ik maar eventjes in geweest, maar het zag er erg leuk uit. Ik wil dus nog wel een keer terug om de andere sauna’s te ontdekken.

Normaal gesproken ga ik in Schiedam naar Thermen Holiday. Deze was alleen dicht op oudjaarsdag, daarom viel nu de keus op Elysium. De entreeprijs is E31,-, exclusief eten en drinken. Dit is van 10 uur ’s ochtends tot sluitingstijd, om 23:30 uur. Hier wordt ook de prijs aangepast als je alleen ’s avonds gaat, of als “het park” eerder dicht gaat.

Ook hier zijn allerlei verschillende sauna’s en bubbelbaden. Het is wel wat kleiner dan het Elysium, maar alsnog is er te veel om te doen in een dag. Ik vind het een voordeel dat het wat kleiner is: ik verdwaal niet steeds, en  het geeft wat meer overzicht wat er allemaal te doen is. Ten slotte lijken een hoop sauna’s heel erg op elkaar. De sauna’s zelf zijn vergelijkbaar: een hammam, verschillende geuren, luchtvochtigheid, temperatuur, infraroodsauna. Hier is geen stoomgrot en de laatste keren dat ik er was, was er geen water in het zoutwaterbad. Er is een relax ruimte, en overal (langs het zwembad en in de tuin) staan strandbedjes om op te relaxen. Meer mogelijkheden dan in het Elysium. Ook zijn hier de koud water voorzieningen beter geregeld, het is geen hele zoektocht. Erg fijn als je gewoon snel af wilt koelen. Er is één eetgelegenheid, het eten bij beide thermen is vergelijkbaar.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Thermen Holiday, omdat het wat kleiner is. Ik werd een beetje onrustig dat ik steeds de weg kwijt raakte in het Elysium. De sauna’s zijn vergelijkbaar en je kan ze toch niet allemaal doen. Wel zijn er in het Elysium wat meer verschillende baden waar je uit kan kiezen om gewoon in te badderen, iets wat voor de variatie wel leuk is.

Geef een reactie

