Speciaal haken en breien

Naast de “standaard” manieren van haken en breien, zijn er allerlei bijzondere varianten op deze handwerk technieken bedacht. Als je zin hebt om eens wat anders te doen, of toe bent aan een uitdaging, staan hier een aantal van deze bijzondere varianten. Voor alle technieken geldt: als je zelf even zoekt op die techniek komen er ook nog allerlei gratis patronen tevoorschijn! Er zijn ongetwijfeld veel meer bijzondere manieren om te haken of breien die ik niet ken, dus deel ze gerust! Het is met name haken, de twee brei-technieken (armbreien en vingerbreien) zijn zelfs zo eenvoudig dat ik het kan! Normaal breien kan ik namelijk, nog steeds, niet.

Bezemsteel haken was een tijdje geleden helemaal hip. Het is haken om een bezemsteel (of een super dikke haaknaald omdat dat wat  handzamer is). Ik vind het er zelf heel mooi uitzien, maar niet zo leuk om te doen. Ik denk omdat het alleen maar een rechte lap wordt.

 

Ik vind tunisch haken een heel mooi resultaat geven. Het wordt lekker dik en zacht en is wat rekbaarder dan gewoon haken. Ook hier kan je (volgens mij) alleen een rechte lap haken, maar met meerdere rechte lapjes krijg je al een mooie deken! Op deze site staan ook nog twee andere steken uitgelegd. Tip: tunisch haken hoeft niet per se met een mega grote haaknaald, het kan ook met je normale haaknaald.

 

Met armbreien kun je heel snel een leuke shawl maken. Het is wel belangrijk het juiste garen te kiezen, zodat de shawl ook wat body krijgt.

Knooken is de nieuwe hit op haakgebied. Ik wilde het proberen, maar je hebt er toch een speciale haaknaald (met gaatje) voor nodig. Het is een manier om met haken toch een soort breisteek te creëren.

Vingerbreien is net als armbreien, maar dan wat kleiner. Voor een armbandje ofzo. Ik heb het weleens geprobeerd maar het lukte me niet, ik kwam in de knoop met de draad en mijn vingers.

 

Met tapestry haken kun je geweldige kleurrijke patronen maken. Je kunt zelfs hele woorden ergens in maken. Ik wil het nog steeds een keer proberen. Als ik het goed heb, zijn de steken niet heel ingewikkeld, is het alleen belangrijk op het juiste punt van kleur te wisselen.

Filethaken is een manier om patroontjes in te haken. Eigenlijk heel ouderwets, zoals de gordijntjes die bij je oma in de keuken hingen (en ook gewoon in mijn kamer toen ik nog jong was). Maar als je het in een andere kleur dan wit doet, wordt het gelijk al een stuk hipper. Wieke legt in drie eenvoudige tutorials uit hoe het werkt: de basis, een simpel patroon, iets ingewikkelder.

3 gedachtes over “Speciaal haken en breien

  1. Pingback: Tapestry Etui | Epsiej

  2. Pingback: Armbreien | Epsiej

  3. Pingback: Armbreien 2 | Epsiej

Geef een reactie

