Hartje – Blogruil met Anita

Een paar maanden geleden deed Anne-Marie een oproep voor een blogruil. Ik had ook wel behoefte aan wat nieuwe input voor mijn blog en heb met een aantal dames op Twitter afgesproken een blogruil te doen. Hierbij de gastblog van Anita.


Wat leuk, na jaren van bloggen op www.anitamaakt.nl ben ik vandaag zomaar een gastblogger!

Ik ben begonnen met bloggen toen ik begon met quilten. Ik maak werkstukken waar ik heel lang over doe, en door er af en toe een berichtje over te plaatsen kon ik de voortgang zichtbaar maken. Inmiddels schrijf ik ook over andere handwerkzaken, en kun je op donderdag regelmatig de Donderdagse Dekenupdate bekijken, waar deken-haaksters hun voortgang delen.

Maar vandaag gaat het niet over quilten of haken, vandaag gaan we iets leuks &liefs doen met restjes stof en lintjes! Deze hartjes zijn leuk als sleutelhanger, aan een kadootje, als speldenkussen, als… verzin het maar!

Foto gastblog hartje

  1. Zoek twee restjes stof, bijpassend lint en vulling bij elkaar. Teken een hartje op papier, dit wordt het patroon. Ik teken een hartje altijd half op een gevouwen blad; na het knippen van het dubbelgevouwen papier heb je dan een perfect symetrisch hart. Het hartje dat ik maakte is 8 cm lang maar je kunt natuurlijk zelf kiezen welke maat jij leuk vindt.
  2. Leg de twee stukjes stof met de goede kant op elkaar en leg daarop het papieren hart. Trek om, teken een stukje strook aan voor het vulgat.
  3. Om het hart straks op te kunnen hangen speld je op de goede kant van één van de stukken stof een dubbelgevouwen lintje, precies in de inkeping aan de bovenzijde van het hart, met de losse zijden naar boven.
  4. Naai de twee stofjes op elkaar (met het lint ertussen, let op dat je er niet overheen naait!). Laat de vulopening open. Ik start met naaien bij de ene kant van de vulopening en kom tenslotte weer uit bij de andere kant. Door even heen-en-weer te naaien hecht je af en kun je het hart veilig keren zonder angst voor uitscheurende naden.
  5. Na het naaien knip je het hart met een halve centimeter zoom. Bij de inkeping van het hart geef je een knipje in de stof tot de naad, om straks een mooie hartvorm te zien. Keer de stof goede kant naar buiten door het vulgat heen.
  6. Vul het hart met een restje vulling. Ik heb van horen zeggen dat dit ook kan met een oude panty, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik ben er wel nieuwsgierig naar! Met de achterkant van een pen of lepel kun je de naden goed keren, niet doen met een schaar (want de punt van een schaar schiet zo door de stof heen…. Aai).
  7. Bijna klaar! Vouw het vulgat naar binnen en naai met een overhands klein steekje dicht.
  8. Ik maakte verschillende hartjes: je kunt de stof versieren met een lintje, met knoopjes, met siersteken; gebruik je fantasie.

 

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Fijne dag,

Anita


Wil jij ook met mij een blogje ruilen? Mail me dan (epsiej [at] gmail.com)

Een gedachte over “Hartje – Blogruil met Anita

Geef een reactie

