Workshop kralen maken

Al vaak heb ik geblogd over de mooie kralen die Kralalien maakt. Iedere keer keek ik vol bewondering naar haar creaties op Twitter of op haar blog. Het leek me super leuk om dat zelf eens te proberen, en het liefst met zo’n leuke lerares als Carolien!

Nu woont Carolien niet echt om de hoek (of echt niet: letterlijk aan de andere kant van Nederland), maar ik had al gezegd: als ik een auto heb, kom ik bij jou een workshop doen. Op 15 augustus was het zo ver. Ik reisde af naar bijna-Duitsland, haalde onderweg nog even wat Starbucks koffie en twee super lekkere koeken voor bij de koffie bij Carolien en rond half 12 nam ik plaats achter de brander.

Omdat ik van ver kwam en ook voor de gezelligheid deden we het rustig aan, en was het dus een iets langere dag dan de gebruikelijke workshop.

Workshop 1

Van te voren had kreeg ik een duidelijke instructie: doe vooral niet je mooiste kleren aan en het liefst katoen, zorg dat je haren goed vast zitten. Alles voor de veiligheid. Ik heb een enorme pony, dus die vlecht ik dan altijd in (ook met sporten). Anyhow: Carolien gaf een uitgebreide uitleg over het materiaal en veiligheidsmaatregelen en leerde mij de beginselen van het kralen maken. Na twee basiskralen was het tijd voor een lekkere lunch, die haar geweldige katten bijna uit mijn hand wilden eten ;) (lees: kat op schouder die continu met zijn hoofd voor jouw mond gaat hangen als je een hap naar je mond wil brengen. Tja ze houden denk ik nog meer van rauw vlees dan ik).

Na de lunch gingen we verder met een aantal bijzondere kralen: met stipjes, spikkeltjes, uitgelopen lijntje en uiteindelijk het meest ingewikkelde: een soort Turks oog (als je het in een andere kleur maakt is het heel anders maar goed). Als de kraal klaar was en bijna perfect rond, werd hij in een oven gelegd om langzaam af te koelen. Na een aantal dagen kreeg ik ze thuis opgestuurd.

Kralen 1

Ik vond het kralen maken echt super leuk om te doen. Carolien waarschuwde al: het is een virus en als je het een keer gedaan hebt kun je niet meer stoppen. Nou dat klopt wel, ik wil heel graag hier in de buurt het nog eens doen. Het is wel vrij inspannend, omdat je geconcentreerd naar die vlam en het glas moet kijken.

Hierna hebben we nog even gekletst, gehaakt, katten geaaid, de moestuin in real-life bekeken en ik mocht mee eten, waarna ik weer terug naar het westen ben gegaan. Het was een hele leuke dag en de flinke reis meer dan waard.

Als je in de buurt van Enschede woont, kan ik je aanraden een workshop kralen maken te volgen bij Kralalien! (en ook als je verder weg woont en net zo gek ben als ik).

4 gedachtes over “Workshop kralen maken

  1. Wat super leuk! Ik woon in Hengelo, dat is net naast Enschede haha. Lijkt me super leuk!! Ook om te weten dat er bloggers in de buurt zijn haha. Super mooie kralen!!!

    Lieve Haakgroetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

Geef een reactie

