Zomerse Foodswap

Een aantal keer zag ik op Twitter en op de blog van Priscilla dingen over een foodswap voorbij komen. Een voedselpakket voor een ander maken, rondom een bepaald thema. Leek me heel leuk om te doen, en vooral om te krijgen, maar ik durfde het niet aan. Ik vind mijn kookkunsten niet geweldig, dingen opnieuw proberen is niet zo mijn ding, en ik was vooral bang dat ik geen tijd had om het allemaal zo vers mogelijk te kunnen versturen.

Toen kwam het bericht voor de Foodswap Zomer online en ik twijfelde weer om mee te doen. De opdrachten waren niet heel ingewikkeld en met nog een aantal eerste keer twijfelaars besloten we toch maar mee te doen! De opdracht? Een pakket met als thema je favoriete vakantieland, met daarin: jam of compote, een brood, koekjes, iets naar vrije keus en een kleinigheidje wat met het land naar keuze te maken heeft.

In het begin dacht ik heel ingewikkeld aan Zweden, Amerika of Engeland (drie landen waar ze super lekkere gebakjes hebben, maar niet echt specifiek brood). Toen bedacht ik me: Italië. Italië is een geweldig vakantieland en ze hebben er super, super lekker eten.

Ik wist gelijk: Ik wil biscotti maken, harde koekjes die het lekkerst zijn als ze niet net gebakken zijn. Oftewel, perfect om op te sturen. Voor de andere dingen en een biscotti recept zocht ik internet af. Alle recepten heb ik eerst een of twee keer getest voor ik het “voor het echie” ging maken. Ik heb helaas niet echt goed foto’s gemaakt, daar denk ik nooit aan als ik kook.

Voor de biscotti vond ik dit recept op de site van Jamie Oliver, dus dan moest het wel goed zijn. Ik maakte het zonder de steranijs en amandelextract, omdat ik dat niet kon vinden in de supermarkt, maar de smaak was alsnog prima. Wel had ik behoorlijk meer bloem nodig, anders is het veel te plakkerig.

Als vrije keus maakte ik Ferrero Rocher. Om prijs technische redenen gebruikte ik ongeveer de helft van de hazelnoten, en wel een stuk meer honing (anders plakt het niet goed aan elkaar). De structuur lijkt eigenlijk helemaal niet op Ferrero Rocher, maar het is wel super lekker. De eerste keer viel het allemaal uit elkaar, omdat ik de hazelnoten niet goed gehakt kreeg en ik de “deegbolletjes” maar heel kort in de koelkast had laten liggen. Daardoor zat de chocola er ook niet zo mooi over. De keren daarna liet ik de vullingbolletjes een aantal uur of zelfs een hele dag in de koelkast liggen, waardoor het veel makkelijker is de chocola er over heen te gieten.

Foodswap zomer ferrero

Ik maakte een Italiaans brood gevuld met lekkers, Stromboli heet dat. Ik gebruikte dit recept voor het deeg, maar daar zat naar mijn mening veel te veel zout in, dus dat heb ik wat minder gedaan. Verder is de tip over rustig het water toevoegen wel heel nuttig. Ik vind het brood super lekker, maar het is wel heel machtig.

Jam had ik eigenlijk nog nooit gemaakt, maar gelukkig had mijn schoonmoeder laatst een overschot aan pruimen die ze tot jam verwerkt heeft. Ze kon me dus goed uitleg geven over hoe het moest. Ik besloot om Perzikenjam met citroen te maken, blijkbaar groeien er perziken in Italië.  Ik gebruikte ongeveer de helft van de hoeveelheden uit het recept, want anders had ik veel te veel jam. Nu had ik twee potjes: één om te versturen en één voor ons zelf. Wijze les die ik geleerd heb: snijd de stukjes perzik lekker klein. De jam is heel lekker: fris met op de achtergrond een perziksmaak.

Als nog een klein extraatje maakte ik pesto via een recept van de tante van een vriendin: veel basilicumblaadjes, Parmezaanse kaas, pijnboompitjes en olie naar smaak en dat allemaal fijn malen met een staafmixer. Super simpel dus.

Omdat ik het allemaal nogal spannend vond, had ik bedacht: als het uiterlijk nu maar leuk is, dan valt dat in elk geval mee. Ik kocht bij de Flying Tiger wekpotjes met een leuke gekleurde rubberrand (roze, rood, groen..). Bij de Hema kocht ik Picknick doosjes (dat lijkt op zo’n noodle doosje voor take-away noodles) met een leuk printje. Voor ieder ding maakte ik een bijpassend label met op de achterkant wat informatie, weer met leuke letters (dat maakt ieder pakje gelijk leuk!). Het paste allemaal niet in een schoenendoos, dus moest ik last minute nog opzoek naar een nieuwe doos. Nu verkopen ze bij de Hema twee kartonnen opbergdozen voor drie euro, die wel groot genoeg waren. Extra leuk: de dozen hebben een gekleurde deksel! (en een doos heeft ook een printje op de doos zelf, maar die heb ik lekker zelf gehouden). Zo was zelfs de doos al leuk om te krijgen (vind ik dan).

Als cadeautje had ik nog een dingetje met 4 flesjes: twee zout met lekker smaakje en twee olie.

En zo ziet dat er dan in zijn geheel uit (deze foto is gemaakt door de ontvanger):

Foodswap zomer 2

 

Ik vond het heel leuk om te doen, maar het vraagt wel wat organisatie vermogen en tijd. En echt goed voor de lijn is het ook niet ;)

Ik kreeg zelf natuurlijk ook iets terug! Een super lekker pakket met als thema Frankrijk, dit zat er in:

20140905_190309

Een brioche (volgens de kaart ingezakt, en hij viel uit elkaar, maar de smaak werd er niet minder van), Madeleins (iets wat ik al heel lang eens wilde proeven, SUPER lekker), aardbeienjam, zwarteolijven-ansjovis tapenade en een flesje wijn. Echt heel lekker allemaal. Gemaakt door Pien.

3 gedachtes over “Zomerse Foodswap

  1. Pingback: September in beeld | Epsiej

  2. Pingback: Gezonde tussendoortjes | Epsiej

  3. Pingback: Foodswap Kerst | Epsiej

Geef een reactie

